Tällainen on kiinteistönvälittäjän työpäivä

Olet täällä

Facebookjaa Twittertwiittaa

Välittäjän työ on nopeatempoista, mutta onnistuneet asuntokaupat tekevät työstä kiireen arvoista, sanoo Huoneistokeskuksen välittäjä Kristiina Horsma. Hän kertoo, millaista kiinteistönvälittäjän arki on.

”Kiinteistönvälittäjän työssä yleistä on, että aikatauluja on vaikea ennustaa etukäteen. Tiistai-iltapäivänä tullut puhelu saattaa laittaa keskiviikon kalenterin uuteen uskoon.”

Päivien kulku voi vaihdella paljonkin, mutta haastattelupäivänä Horsman almanakka näyttää tavanomaisemmalta. Aamu alkaa kahdeksan jälkeen eilisen iltapäivän tapaamisten paperityön viimeistelyllä, lisäselvityksien tekemisellä ja yhteydenpidolla asiakkaisiin. Aamupäivällä Horsma saattaa käydä kuvaamassa uusia myyntikohteita ja kirjoittaa niistä esittelytekstit.

Iltapäivällä on tavallisesti asuntonäyttöjä, joihin Horsma on valmistellut kohteen tiedot sisältävän hankintakansion jo edellisenä päivänä tutustumalla kohteeseen ja sen taloyhtiöön, alueen hintatasoon ja vastaavan kaltaisiin myyntikohteisiin.

Välittäjän tulee aina olla valmis vastaamaan kohdetta koskeviin kysymyksiin, onpa kysyjä sitten ostoaikeissa tai vain uteliaisuuttaan asuntoon tutustumassa.

”Kohteiden yksittäisesittelyt ovat välittäjälle erityisen tärkeitä, koska niissä asiakas etsii aktiivisesti uutta kotia ja on jo lähtökohtaisesti kiinnostunut kohteesta”, Horsma sanoo.

Kiire korostuu sesonkina

Välittäjän päivittäinen työmäärä riippuu ajankohdasta. Kun asuntomarkkinoilla on kuhinaa esimerkiksi keväisin, hommia voi paiskia niin paljon kuin jaksaa. Kiire saattaa hetkittäin tuoda haasteita, mutta välittäjänä tietää tilanteen aikanaan rauhoittuvan. Työtunteja voi tasata, kun hiljaisempi vaihe lopulta saapuu.

Lisäksi työkaverit auttavat. Ryhmähenki on Horsman tiimissä hyvä ja kiireisimpinäkin päivinä työkavereiden kuulumiset ennätetään vaihtaa ainakin pikaisesti. Välittäjien paperityöt, kuten asiakirjojen laadinta ja juridisesti turvallisen prosessin varmistaminen, takaavat jatkuvan kuhinan toimistolla.

Huoneistokeskuksen toimistoissa työntekijöille jaetaan muutaman tunnin pituisia päivystysvuoroja, jolloin vuorossa oleva vastaa yhteydenottoihin ja toivottaa asiakkaat tervetulleeksi toimistolle.

”Nykyään välitystoimistoihin ilmaantuu harvemmin uusia asiakkaita, sillä välittäjät valitaan yhä useammin suositusten kautta. Yhteydenotot ovat siirtyneet nettiin”, Horsma kertoo.

Horsman työstä eniten aikaa vie asiakkuuksien hoito. Siihen kuuluu muun muassa asunnon myyjän tiedottaminen myyntikohteen tilanteesta. Ostavaa asiakasta taas palvellaan vinkkaamalla uusia kohteita, joista tämä voisi olla kiinnostunut. Koska alueisiin ja kohteisiin tutustuminen on kenttätyötä, Huoneistokeskuksen oranssissa autossa istutaan paljon.

”Automatkat ovat välittäjälle hyvä hetki laittaa hands free -laite päälle ja kysellä asiakkaiden kuulumisia”, Horsma kertoo.

Tosi-tv:n maailma kaukana välittäjän arjesta

Joskus syntyy tilanteita, joissa myyjä ja välittäjä eivät löydä yhteistä säveltä sopivasta myyntihinnasta, jos esimerkiksi alueen arvokehitys on vuosien aikana hiipunut. Silloin välittäjä voi edistää asiaa selkeällä ja avoimella kommunikoinnilla.

”Välittäjän tulee aina pyrkiä luomaan yhteinen ymmärrys myyntiprosessista ja kauppatilanteesta asiakkaan kanssa. Välittäjän korkein prioriteetti on kuitenkin mahdollisimman tyytyväinen asiakas”, Horsma toteaa.

Kysynnän suhteen erot eri alueiden välillä ovat suuria.

”Esimerkiksi Helsingin keskustassa kolmiot ja pienet yksiöt myydään käsistä. Tällaisetkin kohteet vaativat toki työtä, mutta myyntiprosessi saattaa olla kokonaisuudessaan lyhyempi”, Horsma kertoo.

Kiinteistönvälittäjän palkitsevinta hetkeä ei Horsman kauaa tarvitse pohtia: iloiset asiakkaat onnistuneiden kauppojen päätteeksi.

”Kun projektin saa maaliin tyytyväisen asiakkaan puolesta ja asunto löytää uuden ostajan, fiilis on mahtava. Sitä ei joka päivä tapahdu, mutta sen eteen töitä tehdään. Se on meidän välittäjien tehtävä.”

Television viihdeohjelmissa julkkisvälittäjät myyvät luksuskoteja ja poksauttelevat samppanjapulloja auki. Välittäjän työ tarkoittaa kuitenkin pitkiä päiviä, joista glamour on monesti aika kaukana, Horsma nauraa.
Silti hän pitää palkitsevasta ja vastuullisesta työnkuvastaan.

”Kun omasta työstä tykkää ja töissä on hauskaa, auto alle vaan ja kohti asiakasta!”

Kiinnostaako välittäjän työ? Katso avoimet työpaikkamme

 

Miksi valita meidät?

Tarjoamme sinulle alan parasta asiantuntijapalvelua satojen asuntokaupan ammattilaisen voimin ympäri Suomen. Välittäjistämme suurin osa on LKV-tutkinnon suorittaneita.

Meille aktiivisen ja asiantuntevan palvelun tarjoaminen on itseisarvo. Takaamme onnistuneen ja turvallisen asuntokaupan tunnistamalla asiakkaan yksilöllisen tarpeen ja tarjoamalla siihen sopivimman ratkaisun.

Tarjoamme sinulle kaikkien välittäjiemme ammattitaidon ja ostajakontaktit yhden välittäjän kautta. YhteismyyntiTM-mallimme ansiosta sinua palvelevalla välittäjällä on käytössään satojen välittäjiemme ostajaverkosto. Meillä kaikki haluavat tehdä yhdessä töitä asuntosi myymiseksi.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä, autamme mielellämme.

Ota yhteyttä

Luitko jo nämä?